Democratie onder de loep

Niet in elk land mogen de inwoners stemmen of demonstreren. In de klas hebben we samen nagedacht wat de verschillen tussen een dictatuur en een democratie zijn. Wat een voorrecht om in een democratisch land te wonen!

Op een regenachtige vrijdagochtend zijn we naar de ‘Democratiefabriek’ gegaan. Door allemaal interactieve opdrachten zijn we aan het denken gezet. Hoe democratisch zijn we zelf? En hoe wordt onze mening gevormd? Iedereen wordt beïnvloed. Dat kan door: ouders, vrienden, school, media of de politiek gebeuren.

Hierna zijn we naar het gemeentehuis gegaan. In de raadzaal hebben we als echte wethouders samen overlegd hoe we het afvalprobleem in Woerden het best kunnen aanpakken. Natuurlijk hebben we daarna ook democratisch beslist dat we het plan willen uitvoeren.

Vol indrukken zijn we terug naar school gefietst. Democratie… dat is iets waar we zuinig op moeten zijn!