Een fietsband plakken, hoe doe je dat?

Kasper en Flip beleven een nieuw avontuur. Ze trekken er een dagje op uit. Op de fiets. Ze gaan picknicken. Maar plotseling kan Kasper niet verder fietsen. Hij heeft een lekke band!

Als je een lekke band hebt, moet je hem plakken. Banden plakken is leuk, vinden Kasper en Flip. Maar kunnen ze daarna eindelijk gaan picknicken?

Met het prentenboek Kasper, de fietsenmaker hebben we ons thema ‘De fietsenmaker’ geïntroduceerd. In de themahoek zijn we druk aan de slag gegaan met het repareren van fietsen. Hoe plak je eigenlijk een band? We luisteren goed hoe Kasper en Flip de band plakken in het prentenboek. Een stappenplan met plaatjes helpt ons om het daarna zelf te doen. We sleutelen aan de fietsen en schrijven bonnetjes voor de klanten. En betalen? “Juf, dat kan toch met de telefoon?” Natuurlijk hebben we ook geld in de kassa, want we moeten ook leren betalen met munten en briefjes. Mooie reken- en schrijfactiviteiten! Vanuit de huishoek wordt er gebeld met de fietsenmaker of de fiets al opgehaald kan worden.

Verder heeft groep 2, en deels ook groep 3, allerlei werkjes gemaakt rondom het thema. Een sleutelhanger maken van strijkkralen is best lastig! Toch is het gelukt. Zo leren we ook doorzetten als het moeilijk is. En hebben we geoefend met Engelse woorden die pasten bij het thema. En liedjes zingen in het Engels vinden we erg leuk!

Niet alleen in de themahoek wordt veel geleerd en gespeeld. Ook in de andere hoeken worden leuke dingen bedacht. Gezellig een verjaardag vieren in de huishoek. Ziet u de lekkere taart die ‘gebakken’ is? In de knutselhoek wordt van alles gemaakt. Mooie kettingen en armbanden en nog veel meer. Op de foto’s ziet u wat wij doen.

Groep 3 kent al heel veel letters en met rekenen zijn we onder andere bezig geweest met meten. We meten met onze handen en voeten. Maar hoe kan dat nou? Bij de een is de tafel 7 handen lang en bij de ander 8 handen lang. We komen erachter dat het toch wel handig is, dat er een vaste maat is afgesproken zoals de centimeter en de meter. In ons werkboek gaan we verder met de meetopdrachten. Op de foto’s ziet u hoe goed wij ons best doen!