Dieren-denksleuteldag

Woensdag 4 oktober is het dierendag! En op die dag mogen er dieren worden meegenomen naar school. Die dag gaan onze leerlingen aan de slag met denksleutelvragen over de dieren die zijn meegenomen.

Denksleutels zijn sleutels met daarop een vraag of opdracht die kinderen aanzet tot creatief, analytisch en praktisch denken. Bijvoorbeeld de uitvinding sleutel, de wat-als sleutel en de overeenkomst sleutel.
Hieronder ziet u enkele voorbeelden van denksleutelvragen:

Wat zal een konijn nooit in z’n bek stoppen?
Welk dier heeft de meeste overeenkomsten met de juf/meester?
Welk kunstje zou een hond nooit kunnen doen?
Waarom zwemt een goudvis?
Bedenk zoveel mogelijke manieren om een hond te beschrijven…
Wat kunnen we doen om allergische kinderen toch de dieren te laten zien?
Wat als een goudvis haren had gehad?
Wat als je de dieren los zou laten op het plein?
Wat als je een konijn in groep 1 zou loslaten?
Wat als we de situatie om zouden draaien, en wij zaten in de hokken en de dieren lopen langs?
Combineer twee dieren en maak er een nieuw dier van! Welke twee dieren combineer je en welke voordelen heeft dit?
Welke alledaagse dingen kun je van je dier maken.
Hoe zou een universeel hok er uitzien waar alle dieren samen in zouden kunnen zitten?
Wat zou er in het leven van een dier veranderen als het dubbel zoveel poten/vinnen had.
Wat als een slang kon vliegen?
Wat als mieren zo groot waren als koeien en koeien zo groot als mieren?
Bedenk een verhaal waarin 4 aanwezige dieren terugkomen.
Wat als het elke dag dierendag zou zijn?
Wat als het honden zou regenen?
Wat als er geen bijen zouden bestaan?
In hoeveel categorieën zou je deze dieren kunnen indelen (bijv. uiterlijk, geluid, etc.)

Op de afbeelding hierboven ziet u welke denksleutels er zijn.
Heeft u leuke vragen die passen bij de denksleutels? Noteer ze en mail ze naar de leerkracht van uw kind 😊