Verbouw je brein?!

“Pas op, wij gaan ons brein zo meteen een beetje verbouwen”. Zo, ik heb alle aandacht. Dit klinkt toch wel een beetje als een spannende uitnodiging…

Al gauw wordt bij de leerlingen helder waar het over gaat: je kunt zélf invloed uitoefenen op hoe slim je bent! “Trainen, trainen, trainen…” hoor ik één van de leerlingen zeggen. “Door hard te werken word je steeds beter in iets wat je wil leren.”

Slim zijn is niet zoals het hebben van blauwe of bruine ogen. Bij slim zijn moet je eerder denken aan het trainen van sterke spieren, een goede conditie. Met andere woorden: Slimheid is niet allereerst wat je bent, maar waar je aan bouwt. Niet voor niets is het goed voor oudere mensen om veel te bewegen, denkpuzzels te maken, hobby’s te hebben… dit verkleint bijvoorbeeld de kans op het krijgen van dementie, of vertraagt het proces.

Ook, en misschien wel juist voor jullie – leerlingen in de Boomhut – is dit een belangrijk punt: Blijf nieuwsgierig! Kom overeind en leer nieuwe dingen! Zo bouw je aan een brein dat je voor steeds moeilijker problemen kunt inzetten! Kijk hier hoe dat zit!

Hoe werken we hier in de Boomhut aan?
Juist door inzet en doorzettingsvermogen maken we mooie stappen. Zoals bij de opdracht waar we vandaag mee gestart zijn: Schrijf/maak een avonturenverhaal, en bewerk het tot een level van diep denken. Of ga aan de slag met het maken van een poster, en check tijdens het werken af en toe eens op welk denklevel je zit te werken. Zo oefenen we om een opdracht niet met vluchtig & oppervlakkig denken af te ronden, maar om voor dieper en grondiger werken & denken te gaan! Zo levert deze opdracht niet alleen een goed verhaal of een mooie poster op, maar óók groei in jouw eigen brein!