Vliegensvlug bezoek

Een grote krat wordt de klas binnen gedragen. 'Wat zit daar in?' Groep 2/3 kijkt nieuwsgierig in de krat. Daar is de duif van Rick. Vandaag mag hij een dagje mee naar school.

De duif kijkt nieuwsgierig rond, hipt door de krat en pikt wat zaadjes. Hij mag ook even uit de krat. Verraste kreten klinken door de klas. ‘Wat is hij zacht! Oh, kijk! allemaal kleuren’. Wie het wil, mag de duif ook even vasthouden. En wat doe je als de duif opeens gaat bewegen? ‘Goed vasthouden, kijk zo’, legt Rick uit. Maar als je hem dan in je handen hebt en hij beweegt opeens, is het wel heel spannend. Vliegensvlug gaat de duif ervandoor! ‘Oooh, daar! Pak hem!’ De duif is gaan zitten op het lijntje van de tekeningen voor het raam. Gelukkig durft de juf hem te pakken en gaat hij terug in de grote krat. Een zucht van opluchting gaat door de klas. We gluren nog even door de kieren naar de duif en gaan dan aan de slag om namen te bedenken voor de duif. Daarmee oefenen we meteen het alfabet. We zingen het alfabetlied en gaan in tweetallen aan het werk. Elk tweetal krijgt een letter van het alfabet. Bij die letter probeer je zoveel mogelijk namen te bedenken. Hoe hij gaat heten? Uit al die namen wordt vast een mooie naam gekozen door Rick.

We zijn met veel plezier aan ons nieuwe thema ‘vogels in de winter’ begonnen. In het tussenlokaal (speel-leerplein) zijn we onze vogelopvanghoek aan het inrichten. In de klas is de ruimte beperkt om een themahoek te maken. Onze themahoek is daarom steeds te vinden in het tussenlokaal. Neem er gerust een kijkje met uw kind als u ‘s morgens binnenkomt. Uw kind kan vast wel vertellen wat er met de ‘zieke’ vogels moet gebeuren. Ook doen we in de klas opdrachten met vragen, waarbij we echt even moeten nadenken. Dit zijn de zogenaamde denksleutels. Denksleutels zijn sleutels met daarop een vraag of opdracht die kinderen aanzet tot creatief, analytisch en praktisch denken. Kinderen die extra uitdaging nodig hebben, vinden deze vragen heel interessant. Voorbeelden van vragen zijn: wat als er geen vogels zouden zijn? Noem 5 dingen die een vogel niet heeft. Wat zijn er veel leuke antwoorden door de kinderen bedacht!