Zaanse Schans

We bezoeken Het Jonge Schaap. Een jong schaap? Dat noemen we toch een lammetje? Nee hoor! Bij de Zaanse Schans is het heel iets anders!

Dat was een verrassing. Een extra schoolreisje: naar de Zaanse Schans. Al viel het dagje een beetje in het water 😉 , we hebben veel geleerd over: Het jonge schaap. Ja, zo noemen ze de zaagmolen, die wij gingen bekijken. De molen is helemaal nieuw opgebouwd. Nu snapt u vast de naam!  Toch valt het bijna niet op, tussen al die echt oude molens. Wist u dat ze in zo’n zaagmolen ook een slee hebben? Echt waar. Ze leggen daar de bomen op die gezaagd gaan worden. De molen is echt heel sterk. We trekken met wel 30 kinderen aan een touw en toch kan de molen ons vooruit trekken!

De molenaar is heel blij met veel wind, want dan draaien de wieken sneller en kunnen ze zagen. Als ze de wieken nog sneller willen laten draaien, dan doen de molenaars zeilen op de wieken.

Waarom liggen de bomen eerst in het water? Wij weten het! Dan wordt het hout zachter en dat zaagt beter. Daarna moeten de planken wel gedroogd worden. Dat gebeurt buiten, onder afdakjes met veel ruimte tussen de planken.  Zo kan de wind er goed door blazen en worden de planken mooi droog. De planken worden vaak gebruikt om de mooie Zaanse huisjes op te knappen.

We kijken ook in een huisje van vroeger. Alle mensen van het hele gezin wonen en slapen in een huisje, zo klein als onze keuken. Dan moet een babytje ‘s nachts natuurlijk niet lang huilen! Dan is iedereen wakker. Daarom had de moeder een klein laatje onder haar bed, daar schoven ze het kindje in. Een echt: ondergeschoven kindje! We zien ook een wever aan het werk, dat was een aardige opa!

En, we willen het molenfonds hartelijk bedanken voor het feit dat zij onze schoolreis hebben gefinancierd!