Volle (wind)kracht vooruit!

Afgelopen maandag mochten we met de hele school naar de Zaanse Schans. Wat keken wij hier naar uit. ‘Juf hoe gaan we er heen?’, ‘juf, wat is er te doen?’ Allemaal vragen waar de juf zo goed mogelijk antwoord op probeerde te geven. Eindelijk was het zo ver. En ja hoor, daar kwamen de grote dubbeldekker bussen aanrijden. Boven in de bus hadden we het heel gezellig. Spelletjes werden gedaan, er werd gekeken hoe groot elkaars snoepzakken waren; kortom, al veel plezier. 😊

Bij de Zaanse Schans werden we mee genomen door een gids naar het uitzicht over de Zaanse Schans. Wist u dat er vroeger hier in de streek meer dan 100 molens stonden? Nu zijn het er nog een tiental molen om te bezoeken.

We keken ook binnen in een wevershuisje. Wat was alles hier klein en op elkaar gepropt.  En dan te bedenken dat ze vaak met twee gezinnen in een huisje leefde. Grote ogen: hoe dan??

De bedstee was wel heel bijzonder. Zo kort, daar kunnen grote mensen toch niet in?  Jawel, dat paste wel, maar hoe…? Ik denk dat de meeste kinderen dit nog wel weten, want juf van Sligtenhorst mocht het voor doen.

Vlak voor we een pannenkoek gingen eten, mochten we nog een kijkje nemen in de molen ´Het Jonge Schaap´. We zagen op een filmpje hoe de molen gerestaureerd werd. Bijzonder dat alle delen van de molen precies in elkaar passen. Deze molen is een houtzaagmolen. We konden boven zien hoe een boomstam tot planken gezaagd werd.

We deden ook een wedstrijdje met de molen: wie was sterker: de hele klas of de molen? Helaas moesten we tot de conclusie komen dat de molen sterker was.

Na het pannenkoeken eten mochten we nog zelf verzinnen waar we heen gingen. De één wilde graag naar het snoepwinkeltje, de ander wilde nog een keer de molen van binnen bekijken en weer anderen gingen liever naar de souvenirshop.

Na deze leuke dag gingen we weer in de bussen terug naar school. Wij hebben er van genoten.