Help ons met een schelp!

Kleuters worden graag uitgedaagd. En, om nog meer uitdaging te bieden aan onze ontdekkers, hebben we uw hulp nodig! Dankzij uw oude sleutels, munten, schelpen, etc. kunnen wij in de kleuterbouw de gaafste experimenten doen. Want, om onze hoeken te verrijken, hebben we dit soort materialen nodig. Wilt u ons helpen door even te neuzen op zolder? Of in die rommella?

Hoe maken we de hoeken in de kleuterklassen voor íedereen interessant? Door te zorgen dat kinderen kunnen spelen, experimenteren en onderzoeken! Hiermee wordt hoekenspel veel meer dan een spel, want kinderen leren er belangrijke vaardigheden.

Denk bijvoorbeeld aan het vullen van flesjes van verschillende formaten. Door ze in elkaar over te gieten, ontdekken de kinderen of iets even groot, groter of kleiner is. Maar ook het wegen: want wat gebeurt er als je in de weegschaal er nog één knikker bij legt? En zo zijn er nog tal van manieren waarop kinderen, door te experimenteren en te spelen, rekenkundige gebieden ontdekken.

Bij kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong is dit niet anders, ook zij hebben behoefte aan experimenteren en onderzoeken. Uitdagende materialen zijn voor hen, maar ook voor de andere kinderen van belang. Met de juiste materialen en de juiste begeleiding van de leerkracht kan elk kind experimenteren en ontwikkelen op het niveau wat bij hem of haar past. Daarom hebben wij nagedacht welke materialen geschikt zijn en uitdagen tot dit experimenteren en onderzoeken. Passend bij het thema en de doelen binnen het thema zullen er steeds weer nieuwe materialen ingezet worden. Deze materialen verzamelen wij of schaffen we aan. Maar daarbij vragen we ook jullie hulp. We zijn namelijk op zoek naar de materialen hieronder. Heeft u ze niet meer nodig en mogen wij er gebruik van maken? Lever ze dan in bij één van de kleutergroepen:

– klein stuk afvoerbuis + bochtjes
– plattegronden van dierentuin, museum, camping, etc.
– plastic borden met twee, drie of vier vakjes
– een heleboel oude sleutels
– verschillende stenen
– munten
– schelpen
– digitale weegschaal
– keukenweegschaal met wijzer en bakje
– stopwatch
– lege spuiten

Alvast hartelijk dank, namens alle kleuters!