Een nieuwe start

De vakantie is voorbij. Nieuwsgierig komen de kinderen de klas in. Op alle tafeltjes staan naamkaartjes, zodat ieder kind al snel zijn plekje gevonden heeft. Laat het schooljaar maar beginnen.

De eerste weken gaan we werken aan groepsvorming. Het klinkt vreemd, maar na 6 weken vakantie is het nodig om elkaar opnieuw te leren kennen. We aan daarom aan de slag met de volgende opdracht: Schrijf op een briefje drie beginletters van persoonlijke eigenschappen die bij jou passen. De kinderen bedachten de mooiste combinaties, zoals de A van avontuurlijk, de S van sportief, de H van humor. Als de briefjes ingeleverd zijn komt de puzzelopdracht: Wat betekenen de letters en wie is het?

Tijdens de gymles is er ook aandacht voor groepsvorming. Opdrachten van Ernst van Grol schrijver van het handboek ‘Ruimte voor jezelf en ruimte voor de ander’ worden ingezet.

We spelen verspreid over de dag diverse groepsspelletjes. Deze energizers geven weer nieuwe energie om met het volgende vak te beginnen.

Tijdens de taalles werken we soms in tweetallen. We maken een draaiboek voor een fictieve actie. Aan het eind van de les presenteren we wat we bedacht hebben. Ook onze handenarbeid opdracht is een groepswerk. Maak een knikkerbaan. Zorg dat de knikker er lang over doet om aan het eindpunt te komen.

Een groep is niet zomaar een groep. Daar moeten we hard ons best voor doen. Er is nog werk aan de winkel, maar… de start is gemaakt!