Plasticsoep, kan ik er wat aan doen?

Waarom staan die knijpers tegen het fietsenhok? Wat komen die mensen doen? Wat betekent * in het rooster van vandaag? Het is al bij de start van de dag duidelijk, vandaag gaan we andere dingen doen dan we gewend zijn.

De komende weken krijgt de kernwaarde ‘Verantwoordelijk’ extra aandacht. Een mooi thema om de kinderen praktisch bezig te laten zijn met rentmeesterschap. Een medewerker van ‘Lets do it kids’ vertelt in de klas dat zij zelf een actie gestart is om zwerfafval van de Nederlandse stranden op te ruimen. Ze liet zien dat je door zelf kleine dingen te doen, grote dingen in gang kunt zetten. Vuilnis scheiden doen we op school al wel, maar soms gaat iets toch door onoplettendheid in de verkeerde bak. Nu hebben we gezien dat goed scheiden erg belangrijk is.

Na de pauze hebben we zelf de handen uit de mouwen gestoken. We zijn een wijk afvalvrij gaan maken. Elk voorwerp wat we in de vuilniszak stopten werd geteld. In een half uur tijd werd er heel wat troep gevonden. Tot onze verbazing vonden we, naast veel sigarettenpeuken en papiertjes, zelfs een broek en een hele maaltijd.

In de klas aangekomen, kwam de tweede presentatie over plasticsoep. Wat een bende ligt er in de oceanen. Tot onze schrik hoorden we dat de plasticsoep eilanden geworden zijn die zo groot zijn als Spanje en Frankrijk samen. Tja, daar moet wat aan gedaan worden. We hebben brieven met plannen bedacht voor de burgemeester, koning en minister. Maar een ding is wel duidelijk geworden: we moeten ook zelf aan de slag!