Waarom Amerika?

‘Het gaat zeker lukken meester!’ Het is iets over acht en zelfverzekerd komt de eerste leerling de klas binnen. ‘Voor de zekerheid kom ik het nu nog een keer overkijken en dan haal ik zeker een voldoende.’ Ik moet even glimlachen, want welke vraag stelde hij een paar weken terug ook al weer? ‘Waarom moet ik topografie leren?’

En ja waarom zouden we nog topografie leren als we allemaal een mobiel hebben? Een heel verhaal over zijn toekomst, gaat niet werken. Ik probeer het met een uitleg over het trainen van onze hersenen, zodat er verbindingen worden gelegd die we voor andere vakken kunnen gebruiken. Na een paar zinnen zie ik de leerling al wegkijken. Ik hoop dat dit korte antwoord voldoende is.

‘Wanneer gaat u de toets nakijken, want ik wist bijna alles!’ Weer moet ik glimlachen, want ja zijn best heeft hij gedaan. Hopelijk geeft dit nog meer verbindingen en wordt leren nog eens leuk!

Ik ben trots op mijn leerlingen.