Dilemma’s op de werkvloer

Misschien fronste u uw wenkbrauwen bij het lezen van de titel. Deze titel past beter in een magazine van de RMU? Toch niet. Ook wij hebben te maken met dilemma's waarbij we probleemoplossend moeten handelen. Anders werken bepaalde dingen in onze supermarkt niet.

Op de lopende band staan een aantal boodschappen. Het zijn best veel boodschappen en er is wel een tas, maar… het past helemaal niet. Wat nu?

In de huishoek is het kindje ziek geworden en moet iedereen in quarantaine. Moeder wil een lekker soepje maken, maar… ze heeft geen kruiden meer. Oeps. Een probleem, toch? Of…

We willen een bestelling doorgeven aan de supermarkt, maar hoe doen we dit?

Er komt een klant de winkel binnen. De klant zoekt een potje pindakaas. Lastig hoor. Op de planken in de winkel liggen zoveel artikelen door elkaar. Kan dit handiger?

Op sommige momenten willen er heel veel kinderen in de supermarkt werken, maar op sommige momenten, wil de huishoek boodschappen halen en kan dit niet, omdat er niemand in de supermarkt werkt.

Door deze dilemma’s te verwoorden en aandacht te geven tijdens kringmomenten worden de kinderen uitgedaagd om probleemoplossend na denken. Zo leerden de kinderen wat een dienstrooster inhoudt en schreven ze hun eigen naam ook op in het dienstrooster. De kinderen gingen aan de slag met sorteren, passen en meten. Ja, dilemma’s zijn onze leermomenten.