Voorlezen

Wat leuk: een voorleeswedstrijd. Het plezier begint al bij de voorrondes in de klas. Dat ziet u wel aan onze gezichten. Dapper hoor: voorlezen als iedereen naar je kijkt. Je klasgenoten gaan je ook nog punten geven. Jammer dat er maar één kan winnen! Eigenlijk zijn we allemaal winnaars, want meedoen en je best doen , is belangrijker dan winnen.

Wie doet mee aan de voorrondes?

De kinderen die willen meedoen aan de wedstrijd, zetten hun naam op een lijst. Ze zoeken thuis een boek uit en oefenen ook. In de klas maken we een planning, daarna lezen die kinderen om de beurt voor. Ze kiezen zelf of ze op de voorleeskruk gaan zitten of op de bureaustoel van de juf.

Waar letten we op?

We luisteren heel gezellig en letten ook op een aantal dingen. Bijv. kun je het goed verstaan, krijg je zin om het hele boek te lezen, is het mooi op toon, gaat het niet té snel, kijkt de voorlezer je weleens aan, gebruiken ze hun eigen stem. Best lastig hoor: om eerlijk de punten te geven. We willen eigenlijk heel graag dat een vriendje of vriendinnetje wint. De winnaar mag voorlezen tijdens de echte wedstrijd.