Heeft u weleens gehoord van een panda-egel?

Het klinkt natuurlijk ook een beetje vreemd: panda-egel. Door de denksleutels die we regelmatig gebruiken gaan wij op een andere manier nadenken. Er kan dan een vraag klinken als: hoe kan een vliegtuig op het water varen? Door deze denksleutels gaan er in ons hoofd allemaal laatjes open. Het laatje van humor, het laatje van fantasie en creativiteit. Op deze dag combineerden we de denksleutels met dierendag. Een verslag van een gesprek en een opdracht.

Nadat we de dieren in de gymzaal hadden bekeken (hier konden we eigenlijk nog wel uren doorbrengen!), dachten we na over wat er zou kunnen gebeuren als de hokken opengezet zouden worden op het plein. Hier een paar antwoorden…

De dieren kunnen overreden worden. Een slang kan zich verstoppen in het schuurtje van de buren en als de buurman de deur van de schuur opendoet, schrikt hij zich een hoedje! Iemand bedacht dat de kat wel onder lava zou kunnen komen bij een vulkaanuitbarsting (of dat ook hier in Woerden kan gebeuren, werd niet helemaal duidelijk). De kip zou de voetbalkooi insluipen en de andere dieren zouden gaan spelen met de andere kinderen op het grote plein.

Het leuke is bij deze gesprekken dat er heel veel kan en mag! Sommige kinderen gaan echt ‘aan’ en bedenken van alles. O ja, deze denkvragen werken niet alleen op school. Kunt u thuis ook een leuke denkvraag bedenken?

Als werkje kregen we de opdracht: bedenk een dier wat twee dieren combineert. Ziet u het resultaat?