Wat zijn de eerste indrukken?

'Gaan we nu naar huis?' Twee donkere ogen staren me na het Bijbelverhaal aan. Er ligt nog een he-le dag voor. Maar aan elke schooldag komt een eind. En dan ziet iedereen zijn papa of mama weer!

Voor de kinderen zijn de eerste weken best pittig. Een dag duurt in hun beleving zo lang. De dagplanning hebben ze nog niet scherp. Er zijn zoveel activiteiten op een dag! Soms missen ze ineens hun ‘thuis’. De kinderen moeten wennen aan elkaar en de juf, aan de activiteiten en routines. Wat bedoelt de juf nu precies en waarom doet dat kind zo? De meeste kinderen genieten volop en vinden het fijn om deel te nemen aan alle activiteiten. Sommige kinderen zijn nog aan het wennen en zoeken hun plekje in de groep. Dat hoort erbij!

Wat zijn de indrukken van mij, als juf? Wat is het weer mooi om aan zoveel verschillende kinderen les te geven! Ze zijn zo lief en leuk. De eerste week waren de kinderen vooral alles aan het ontdekken. Nu zie ik dat kinderen elkaar opzoeken en proberen samen te spelen. Het is fijn als routines steeds meer routine worden. Al met al waren het intensieve en leuke weken.