Groep 5 van start

We zijn al best goed gewend in groep 5. Onze juf, waar we vier dagen meewerken, die kennen we al. De juf van de donderdag kennen we ook, maar dan vooral als moeder van..... Veel vakken gaan hetzelfde als in groep 4. Dat is handig, dan weten we al hoe dat gaat. We vinden het heel leuk dat we nu ook aardrijkskunde en geschiedenis gaan doen.

Hoe zijn we gestart?

We kwamen op de eerste dag de klas in en we zagen een leuke opstelling. Er staan geen echte groepjes, maar toch een beetje wel. Kijkt u maar op de foto’s. We moesten even wennen aan onze plek van de rij, die is nu bij een andere deur. Op het bord staan gekleurde kaartjes met de vakken. Zo zien we meteen welke vakken we die dag doen en wanneer het pauze is. Elke dag als we de klas inkomen, leggen we onze Bijbel open. We vertellen onze belevenissen en daarna gaan we zingen en bidden.

Wat is nieuw ?

In groep 5 krijg je een Bijbel. We zoeken de psalm op, die we gaan zingen. We kunnen meekijken bij het Bijbelgedeelte, waar de juf over vertelt. We krijgen twee nieuwe vakken: aardrijkskunde en geschiedenis. We krijgen huiswerk en zetten het huiswerk in onze agenda. We zijn thuis al goed aan het oefenen, om ons huiswerk te plannen. Elke dag kun je ongeveer 15 minuten aan je huiswerk bezig zijn. Soms is het korter en soms wat langer. We gaan in groep 5 ook hard oefenen met het leren van de tafels. We proberen aan het eind van groep 5 ons tafeldiploma te hebben!

Welk huiswerk hebben we?

Voor elke maandag leren we een psalm. We oefenen de psalm ook elke dag op school. We zingen de psalm op, in een klein groepje. Op de dinsdag hebben we huiswerk voor Engels. We leren de woorden of de zinnen Engels- Nederlands en Nederlands- Engels. Dat betekent dat als we de woorden in het Nederlands horen , we het Engelse woord opschrijven. En andersom. Vrijdag is de Namen en Feiten dag. We leren tien Bijbelse vragen met het antwoord. We leren de vragen en antwoorden ook omgedraaid. Er is een C lesje. Dan leren we bijv. de volgorde van de scheppingsdagen, een Bijbeltekst of de plagen van Egypte. We luisteren goed naar de Bijbelse vertellingen, want er gaat, bij de overhoring, ook een vraag over een van de Bijbelverhalen.

Wat doen we ook?

We maken taal-, spelling- en rekenwerk in werkboeken of schriften. We schrijven met vulpen en dinsdag gaan we naar gym. Tijdens het eten, luisteren we naar verhalen van : Ik zie, ik zie. Misschien hebben sommige vaders of moeder dat boekje nog gelezen toen ze zelf in groep 5 zaten! We hebben gescheiden pauzes, dat is even wennen, want als wij al gaan werken, spelen er nog kinderen buiten. Het lukt ons al goed om ons toch te concentreren. We lezen ook graag in Informatieboekjes of in een spannend of gezellig boek. Er staan er veel in onze klas. dat is lastig kiezen hoor! We oefenen op de computer om beter te worden in spelling en rekenen. We doen ook Nieuwsbegrip op de computer. We werken dan bij de computerhoek of de kar met Chromebooks komt in onze klas.