Kijk hoe ik groei!

De moestuin is al een poosje een feit! Deze week hebben we radijs en zomerwortelen gezaaid in onze plantenbakken. In de klas zaaien we bonen op vochtige watten, zodat we het kiemproces goed kunnen volgen. Erg leuk om te observeren!

Waarom zaaien we bonen in de klas?

Bonen zijn een favoriete groente van kinderen om te kweken en om te eten. Bonen ontkiemen ongelooflijk snel, leuk om te observeren! Het is ook een geweldige manier om kinderen het proces van zaad tot vrucht te leren begrijpen.

Het ontkiemen van de boon

Tijdens de biologieles bekijken we een gewelde boon van binnen. We leren begrippen als zaadhuid, zaadlobben, navel, poortje en kiemplantje. Om het ontkiemen van de boon goed te kunnen volgen, maken we een zogenaamd kiemzakje. We zaaien de boon in een plastic zakje op vochtige watten. Dit zakje hangen we aan het raam met plakband. Nu kunnen we goed observeren wat er gaat gebeuren. Wanneer de plant groot genoeg is, gaan we hem poten in de plantenbakken met aarde van de moestuin.