Wie hoor ik daar?

Met een verrekijker in de hand gaan we vogels kijken rond de school. "Ssst, welke vogel hoor ik daar?" Met Betekenisvol Thematisch Werken (BTW) werken we met veel enthousiasme over vogels. Met als eindresultaat een hele mooie tentoonstelling! Maar voor dat die er is, moet er wel veel gebeuren. Hierbij vast een sfeerimpressie.

Aan welke doelen werken we?

We leren verschillende vogels herkennen en zien welke gevaren trekvogels tegenkomen op hun reis. We zijn bezig met het schrijven van korte informatieve teksten in eigen woorden. Bij juf Van der Horst leren we ‘elfjes’ te maken bij het vogelthema. Dit zijn korte gedichtjes met elf woorden. De muzieklessen stemmen we af op het thema. Samenwerken moeten we ook. Wie doet wat? Wat doe je als je het samen niet eens bent? Hoe los je dit op? Het zijn mooie leermomenten!

De stagejufs en de ‘vogelontdekhoek’

De stagejufs moeten als onderdeel van hun opleiding een ontdekhoek inrichten. Ze maken er werk van! Er liggen loepjes om veren te bekijken. Er is een verenasiel om de juiste veer bij de juiste vogel te zoeken. Ook het spel ‘vogelbingo’ ontbreekt niet in de hoek. Er liggen kleine kaartjes met vragen bij de opgezette Vlaamse gaai. Kortom: genoeg te ontdekken in de vogelhoek!

Nieuwe methoden voor tekenen en handvaardigheid uitproberen

Dit cursusjaar moeten we ook een keuze maken voor een nieuwe methode voor tekenen en handvaardigheid. Gelukkig zitten er bij de proeflessen opdrachten die over vogels gaan. Erg leuk! We tekenen een jong vogeltje dat uit net uit het ei komt. En met klei boetseren we een vogeltje. We gebruiken een techniek waarbij we het hele vogeltje uit een stuk klei maken. Met onze vingers moeten we kneden en duwen. Daarna bewerken we het kleivogeltje zodat het een mooie structuur krijgt. En de resultaten? Die mogen er zijn!