Koekjes bakken voor Wycliffe

We besteden ons zendingsgeld aan Wycliffe Bijbelvertalers. De presentatie van Bart, de verhalenverteller heeft veel indruk op ons gemaakt. Zelfs zoveel dat er door een paar kinderen uit groep 4 thuis een actie op touw is gezet om extra zendingsgeld te verzamelen. Een prachtig initiatief!

Wat heeft Bart ons verteld?

Bart vertelt ons dat de Bijbel in allerlei talen vertaald wordt. Dat is een heel groot werk. En als de Bijbel klaar is in een taal dan worden de Bijbels ingepakt en bij de mensen in een dorp gebracht.

Een groot probleem? Of toch niet?

Maar dan is er een groot probleem! Wie kan er in dit dorp lezen? Bijna niemand. Wat verdrietig! Nu is er een hele mooie Bijbel gemaakt in de taal van die mensen en bijna niemand kan hem lezen. Hoe moet dat nu? Daar heeft Wycliffe ook wat op bedacht. Degene die wel kan lezen wordt gevraagd om hardop de Bijbel voor te lezen. Dat wordt opgenomen en gekopieerd op kleine kaartjes. Die kleine kaartjes kunnen worden gestopt in een luisterapparaatje en nu kunnen de mensen Gods Woord toch horen. Opeens zegt Bart: ‘Hé, het apparaatje doet het niet meer’. Wat is er aan de hand? De batterij is leeg. O, wat erg! Nu kunnen de mensen Gods Woord niet horen. Even naar de winkel om nieuwe batterijen te kopen kan niet, omdat er geen winkels in de buurt zijn. Opladen in een stopcontact? Nee, dat kan ook al niet. Er is vaak geen stroom in de dorpjes.

Weten de kinderen een oplossing?

Bart vraagt aan de kinderen hoe het nu verder moet. Tja, wat moeilijk om een antwoord te bedenken! Maar dan draait Bart het apparaatje om en zegt: ‘Hier zit een mooi glimmend stukje, leg het apparaat nu met de glimmende kant in de zon en hij laadt weer op’. Slim bedacht hoor om een zonnepaneel in het apparaatje te doen. En wat ontzettend fijn dat de mensen dan weer verder kunnen luisteren als het apparaat opgeladen is.

Thuis actie voeren voor Wycliffe

Een paar meiden uit groep 4 zijn zo enthousiast dat ze een manier bedenken om extra zendingsgeld te verzamelen. Ze gaan koekjes gaan bakken om te verkopen. Er wordt een lijst gemaakt met de soorten koekjes en de prijzen. Deze lijst gaat de familie rond. En dan gaan de meiden aan de slag! De juf wil ook graag koekjes bestellen. Gelukkig mag dat nog, want ze moeten er al meer dan honderd bakken. Op de foto’s ziet u Loïze en Sarah aan het aan het werk. En op de laatste foto ziet u ons luisteren naar Bart, de verhalenverteller.