Denkvierkanten

Tijdens de thuiswerkperiode hebben we een creatieve denkopdracht gedaan met een denkvierkant. Je ziet vier plaatjes. Welke horen bij elkaar en wat hoort er niet bij? Het leuke is dat er voor elk plaatje wel een reden te bedenken is waarom het er niet bij hoort. Bent u benieuwd naar de reacties? Lees dan snel verder!

Wat zijn Denkvierkanten?

Denkvierkanten, een spel voor jong en oud. Eerst kijken naar de afbeeldingen. Welke horen bij elkaar en welke hoort er niet bij. En vooral waarom? Je gaat overeenkomsten en verschillen zoeken.

Wat maakt Denkvierkanten zo leuk?

Met dit spel kun je hele gesprekken voeren of het helemaal niet met elkaar eens zijn. Het is leerzaam, je breidt je woordenschat uit en kunt creatief denken. Door de diverse thema’s is dit spel eindeloos. Er is voor elk plaatje wel een reden te bedenken waarom het er niet bij hoort. En steeds ontdek je weer andere en nieuwe dingen die er wel of niet bij horen.

Wat denken de kinderen van groep 4?

In onze thuiswerkperiode hebben we nagedacht over het denkvierkant wat u op de foto ziet. Leuk dat ik van veel kinderen een reactie heb gekregen. Jammer genoeg konden we er nu geen gesprek over voeren in de klas. Jullie zijn wel creatief in het bedenken waarom een plaatje er niet bij hoort! Hieronder de binnen gekomen reacties. Veel leesplezier!

Christel: Ik vind dat de poes er niet bij kan omdat ze niet kan vliegen en de rest wel.

Loïze: Ik heb er twee bedacht. Het vliegtuig want dat is geen dier. De vogels en het vliegtuig kunnen allemaal wel vliegen en de poes niet.

Rachel: Het vliegtuig hoort er niet bij, want dat is geen dier.

Madeleine: Ik kies de poes omdat een poes niet kan vliegen en omdat die op de grond leeft.

Rick: De kat, want deze kan niet vliegen.

Juda: Ik vind dat het vliegtuig er niet bij hoort want alle andere plaatjes zijn dieren en een vliegtuig is geen dier. En het gas van het vliegtuig kan dieren dood maken.

Juf Van Herk: Ik vind dat de tekening van de merel er niet bij hoort, want de rest zijn foto’s.

Laura: Ik vind dat de poes er niet bij hoort, want die kan niet vliegen.

Jesse: ik denk dat het bij de denkvierkanten het vliegtuig is die er niet bij hoorde, omdat dit geen dier is.

Sarah Ma.: het vliegtuig hoort er niet bij, omdat de andere dieren zijn en dit niet. En het vliegtuig heeft raampjes en motoren en de anderen niet.

Sarah Mu.: Vliegtuig omdat het geen dier is. Vogeltjes omdat dat er meer zijn. Vogel omdat dat geen echte foto is. Poes omdat het niet kan vliegen.

Jorinthe: De poes omdat de andere kunnen vliegen en de poes niet.