De Romeinen in de klas

Na de herfstvakantie zijn we gestart met het nieuwe BTW thema: De Romeinen. Wat genieten we tijdens de BTW middagen. De betrokkenheid is groot.

Hoe wordt het BTW thema bepaald?

In groep 6 hebben we voor de zaakvakken diverse methoden. Voor aardrijkskunde is dat Geobas en voor geschiedenis is dat Venster op Nederland. De leerkracht kijkt welke thema’s er in die methoden aan bod komen en kiest een geschikt onderwerp uit.

Wat maakt een onderwerp geschikt voor BTW?

Kinderen moeten door het onderwerp enthousiast gemaakt worden. Een onderwerp wat aansluit bij de actualiteit en bij de leefwereld van de kinderen is het meest geschikt. Ook moet er mogelijkheden zijn om het onderwerp in deelonderwerpen op te splitsen.

Welk onderwerp is dit keer gekozen?

Deze periode werken we over de Romeinen. Dit onderwerp spreekt tot de verbeelding van de kinderen dat maakt gemotiveerd om zich erin te verdiepen. In de omgeving van Woerden is nog heel wat terug te vinden van de Romeinse periode. We gaan daar dan natuurlijk ook met de klas naar kijken. KUVO verzorgt voor groep 6 een Romeinen wandeling. We gaan dan in het stadsmuseum de vondsten bekijken. Daarna lopen we in kolonne als Romeinse soldaten naar het marktplein. Daar zien we hoe zichtbaar is gemaakt waar de muren van de stad geweest zijn. Tot slot bezoeken we de parkeergarage  waar we de overige vondsten bekijken.

Wat gaan we leren?

Dat de Romeinen in Woerden geweest zijn, weten de meeste kinderen al. Maar hoe en wanneer zijn ze hier gekomen? Hoe komt het dat de Romeinen zo rijk en belangrijk zijn geworden? Badhuizen, de limes, het leven in een castra, het dagelijks leven van de plaatselijke bevolking, het Romeinse leger zijn de deelonderwerpen die aanbod komen.

Hoe gaan de kinderen wat ze geleerd hebben verwerken?

De kinderen hebben een deelonderwerp gekozen. Ze maken met hun groepje daarvan een maquette. Tot slot gaat elk groepje het deelonderwerp aan de klas presenteren. Zo leren we van elkaar.