Het is nog veel leuker dan de juf dacht!

Een treintoestel met het NS-teken

Over treinen hebben we wel eens vaker gewerkt. Maar dat het zo leuk en leerzaam zou zijn, had de juf niet gedacht. Hoe komt dit?

Er ontvouwt zich een prachtig spelverhaal tijdens het spelen en werken op de gang. De kinderen genieten. Van karton zijn er vier wagons gemaakt. Deze zijn aan elkaar gekoppeld, wat het spelverhaal zo leerzaam maakt. Andere jaren maakten we een ‘vaste’ trein in de klas.

Wat is daar nu zo leerzaam aan, vraagt u zich misschien af? Een paar kernwoorden om dit duidelijk te maken: behendigheid, afstemmen, controleren, verantwoordelijkheid en vertrouwen.

Stelt u zich de kleuter eens voor die op het perron (stoel) staat te wachten. De trein komt eraan! Ziet de machinist me wel? De trein rijdt door! Oh gelukkig, de conducteur ziet het. De trein staat te ver, zo kan ik niet over de rand stappen. De trein vertrekt al, maar… ‘IK ZIT ER NOG NIET IN!’ Iedereen schuifelt twee voetstapje naar achteren. Ik laat me in de trein zakken. Nee! de trolley. ‘Mijn trolley nog!’ Gelukkig is er een oplettende conducteur. Gerustgesteld laat ik me meevoeren in het cadans van de wielen.