Leskist Ikzelf

We hebben een leskist: “Ik zelf” in de klas. Samen met 6 kinderen van groep 8 doen we proefjes. Steeds proberen we iets anders uit. Alle proefjes hebben te maken met onze zintuigen. Proefjes is een grappig woord. Want we proeven niet alles. Het betekent dat je dingen probeert en er iets van leert. We gaan alleen echt proeven bij de proefjes van onze mond.

Hoe komen we aan de leskist?

We lenen de leskist van NME. Die letters betekenen: Natuur- en Milieu Educatie. Deze Woerdense organisatie leent leskisten uit aan scholen. De jufs en meesters kunnen inschrijven en de NME plant in welke periode de leskist in de klas komt. Elke leskist heeft een thema bijv. magneten, drijven en zinken, de verdwaalde boom. In de kist zit een handleiding voor de leerkracht en de materialen die nodig zijn voor de lessen rond het thema. De NME organiseert ook excursies in de natuur of naar een boerderij.

Wat zit er in de leskist: Ikzelf ?

In de leskist “Ik zelf “ zitten opdracht kaarten. De opdrachtkaarten gaan over: voet, hand, oog, oor, mond en neus. We gaan in groepjes van 3 langs de opdrachten. En wat fijn! Uit groep 8 zijn er 6 jongens en meisjes die ons helpen. Want er staan best moeilijke woorden op de kaarten. We horen nu heel goed welk proefje we gaan doen. Dat is best leuk. Behalve als een potje niet zo lekker ruikt. En een blinddoek voor je ogen, dat is spannend en tekenen met je voet: dat is pas echt moeilijk! We doen ook een paar proefjes in de kring.

Wat leren we?

Wat kunnen we veel! En wat heeft de Heere dat mooi gemaakt. Je pupil wordt kleiner als er veel licht is. Met één oor is het heel lastig om te horen waar het geluid vandaan komt. En hoe voelt het, als je eerst met je hand in koud water gaat en dan in lauw water?  Er zijn mensen die een of meer zintuigen niet zo goed of helemaal niet goed kunnen gebruiken. Dat lijkt ons niet fijn en ook moeilijk. Alle vinger afdrukken zijn anders! Dat vindt een politie agent juist fijn! Want zo kan hij dieven en boeven opsporen. We leren ook opruimen: want al die spullen van de proefjes moeten weer netjes in een bakje.

Hoelang is de leskist op school?

De NME plant meestal drie weken in. Een moeder van onze  school ( de natuur ouder) zorgt er voor dat de leskist bij het NME wordt opgehaald of bij een andere school. Zij haalt de kist ook weer op en brengt die weer naar het NME centrum in de Brediusschuur.