Wij leren programmeren

In groep 8 leren we van álles. Na de 'vis'les van vorige week, verdiepen we ons vandaag in programmeren. Zijn we net zo enthousiast?

Vandaag gaan we op pad naar de TechnoHub aan de Industrieweg. U weet wel; dat gebouw waar je van alles over Techniek kunt leren, die koningin Maxima op 26 juni geopend heeft. Vandaag gaan we daar leren programmeren met het programma Scratch.

Na een rondleiding door het gebouw nemen we in tweetallen plaats achter een laptop. Er is een korte instructie en al na een paar minuten krijgen we het voor elkaar om een bewegend figuurtje met een mooie achtergrond op het scherm te zetten.

Kan hij ook bewegen? Ja! We leren hoe dat moet en laten ons figuur al snel vooruit, achteruit, omhoog of omlaag over het scherm gaan. Sommige figuren gaan zelfs over de kop of blíjven maar springen op de trampoline. Wat is dit leuk!

Stap voor stap leren we hoe we ons figuurtje (wat bij veel groepjes al meerdere figuren zijn geworden) steeds meer opdrachten kunnen laten uitvoeren. Áls we maar de juiste programmeertaal gebruiken.

Het resultaat mag er zijn! Als eindresultaat hebben we bijvoorbeeld een voetballer die soms scoort, maar waar de keeper de bal ook weleens tegenhoudt. Op de kippenboerderij worden eieren gelegd en groeit het aantal kuikens gestaag. Sommige figuren hebben pech… Díe halen een nat pak waarbij er veel gespetter te horen is óf botsen tegen een rondvliegend ei waardoor het ‘game over’ is.

Ja, we zijn heel enthousiast! En weet u wat zo leuk is? We kunnen Scratch ook op school of thuis gebruiken en lekker verder programmeren. De komende 3 zaterdagen kunnen we zelfs van 13.00-15.00 uur bij de TechnoHub terecht voor 3 lessen werken met Scratch.

Wie laat over een paar weken in de klas zien wat hij of zij daar ontwikkeld heeft?