Groep 3 gaat van start

Wat een grote overgang is het toch: van groep 2 naar groep 3. We hebben een eigen tafeltje, wel handig hoor. Want in een laatje zitten je eigen kleurdoos en de boeken passen daar ook in. We spelen op het grote plein, leuk ! Wel druk hoor: met al die grote kinderen. Jammer genoeg spelen we minder buiten. Gelukkig spelen we ook nog in de klas, dan kiezen we iets uit bij het planbord.

Hoe begint de dag?

Als de bel gaat, gaan we in een lange rij staan. Twee kinderen houden de deur voor ons open . In de gang staat een kapstok met allemaal haakjes. We weten al waar ons haakje is: er staat een mooie sticker boven. Onze tas zetten we in de tassenbak en daarna gaan we de klas in. Op maandag en dinsdag staan onze stoelen bij de tafel . De andere dagen staan onze stoelen in een kring. Onze   naam staat er ook op, we kunnen onze stoel al heel goed vinden. De juf vertelt welke dingen we doen vandaag. Ze heeft de pictogrammen al opgehangen. Daarna vertellen sommige kinderen wat ze hebben beleefd. Vaak laten we ook iets leuks zien aan elkaar. En de autootjes van sommige jongens kunnen zo hard rijden ! Na al die verhalen gaan we zingen en bidden. Daarna vertelt de juf uit de Bijbel. Op maandag zingen we onze psalm op, we zingen de psalm ook elke dag in de klas. Na de vertelling uit de Bijbel gaan we naar onze eigen tafel. We maken op vrijdag vaak iets moois over de Bijbelverhalen van de week. Kijkt u maar naar de foto’s.

Wanneer zitten we aan onze eigen tafel?

Elke dag zijn er reken- en taalopdrachten die we gaan maken. Die opdrachten en oefeningen doen we aan onze eigen tafel. In onze la zitten de boeken die we gebruiken. We hebben ook allemaal een eigen kleurdoos gekregen en ons potlood en onze gum passen daar ook in. We mogen elke dag ook een keer kiezen wat we doen. In de bouwhoek , stempelen, lezen of kleien. We gaan elke maandag en vrijdag naar de computer: daar zitten we meestal op dezelfde plek.

Gaan we naar buiten?

Na het eten en drinken gaan we buiten spelen. Leuk hoor: dat grote plein. Soms is het een beetje druk op het plein. Dan kun je bij de schommels spelen, daar rennen de kinderen niet. We gaan op vrijdag drie keer naar buiten. We werken heel hard: dus op vrijdag is ons werk klaar! Dan gaan we in de middag ook buiten spelen. Fijn! Wat veel ruimte : als alleen groep 3 buiten speelt! We spelen dan eerst een spel met elkaar in de kooi en daarna kiezen we zelf waar we spelen.

Wat gaan we leren dit jaar?

We gaan de cijfers van 0 – 20 leren schrijven. We kunnen al veel cijfers schrijven, maar we gaan het nog beter leren. Want we beginnen soms onderaan en dat kan beter volgens onze juf.  We leren plus-, en minsommen tot de 10. Ook oefenen we met de getallenlijn tot 100. Tot de kerstvakantie leren we alle letters en kunnen we daar ook woordjes van lezen en schrijven. We oefenen ook met wel 4 of 5 letters in een woord. We hebben mooie kaarten met letters en afbeeldingen erop. Na de kerstvakantie leren we dat de letters soms anders geschreven worden dan dat je ze hoort. Dat lijkt ons wel een beetje lastig, maar gelukkig hebben we tijd genoeg om het te oefenen. We beginnen met schrijven van losse letters. Aan het eind van het jaar kunnen we zelfs ook  aan-elkaar-schrijf-letters gebruiken. We doen ook vaak spelletjes, dan leren we hoe je fijn met elkaar omgaat.