Prinsjesdag 2.0

Vanwege de Corona maatregelen gaan er dit jaar veel dingen anders. Zo ook Prinsjesdag. Jammer dat we dit jaar niet op pad kunnen naar Den Haag! Maar daar laten we het niet bij zitten. Wij vieren Prinsjesdag 2.0!

In groep 7 wordt al bekend dat Prinsjesdag 2020 er heel anders uit zal gaan zien. Dat vinden we hééél jammer. Jelmer Heres klimt in de pen en schrijft een brief aan de koning. Hij vraagt aan de koning of hij geen uitzondering wil maken voor groep 8 van de Jan de Bakkerschool. Helaas… Op de eerste schooldag in groep 8, leest Jelmer het antwoord van de koning voor; er is écht geen plek voor een groep kinderen. Hij hoopt op ons begrip.

Dan maar géén Prinsjesdag? Natuurlijk niet! Wij vieren Prinsjesdag 2.0. Een alternatief programma op deze bijzondere Prinsjesdag.

Na de kleine pauze maken we een webpad over Prinsjesdag. We bekijken korte filmpjes en beantwoorden allerlei vragen over het ontstaan van Prinsjesdag, de rijtuigen, de troonrede, het koffertje en over hoe de regering aan geld komt. Een leuke en leerzame activiteit.

Om 12.35 uur zitten we klaar om naar de live verslaggeving te kijken. Met welke auto rijdt de koning? Hoe ziet Maxima eruit? Wat is de boodschap van koning aan het volk? Vol spanning kijken we mee (of puzzelen we met letters op onze puzzelbladen 😉 ).

Na een korte pauze bekijken we naar de foto’s van Prinsjesdag 2019. We zien alle militairen, de optochten en zelfs de vluchtauto van de koning. En een vragen dat we hebben!

Ter afsluiting zien we wat beelden van de Gouden Koets. Nu begrijpen we waarom er zo gediscussieerd wordt over dit rijtuig. Hoort hij in een museum óf moet hij op Prinsjesdag weer gewoon meerijden in de stoet? Wij weten het niet zo goed. De tijd zal het leren…

Na afloop kunnen we zeggen: ‘Prinsjesdag 2.0; een geslaagde en leerzame dag!’