Wat is het weer fijn om met elkaar aan de slag te gaan! We zijn na een week weer een beetje gewend. Toch is het nog wel raar, omdat we niet met de hele klas tegelijk op school zijn. We missen elkaar. En we moeten afstand moeten houden van de jufs en meesters.

Afstand houden en ontsmetten

In onze klas is een vak afgezet met vlaggetjes. Dat is de plek van de juf. De vlaggetjes helpen ons om niet te dicht bij de juf te komen. Na elke pauze ontsmetten we onze handen. Kijkt u maar op de foto’s hoe dat gaat. Als de school bijna uitgaat, ontsmetten we onze tafel met het kleine spuitflesje. De juf doet de tafels nog een keer met de grote spuitbus als wij naar huis zijn. En ook de spullen waar we aangezeten hebben zoals doosjes, de deurklink en de puntenslijpers worden ontsmet.

Vreemde tijd en de herinneringsboom

De tijd die we thuis waren was vreemd en nu is het nog een beetje vreemd. Om onze ervaringen te delen, hebben we een herinneringsboom gemaakt. We hebben samen twee vragen uitgekozen waarop iedereen een antwoord geeft. Een vraag gaat over de periode dat we thuis werkten. Waarover maakte jij je zorgen? De andere vraag gaat over de heropening van de school. Waar heb je het meest zin in nu de school weer open is? Ons antwoord schrijven we op een appel. Dan plakken we alle appels in de boom, zodat we ook de ervaringen van elkaar kunnen lezen. U, als ouder, kan de boom nu niet komen bekijken in de klas. Daarom ziet u hem op de foto. En kunt u ook lezen wat er op de appels staat die van heel dichtbij op de foto zijn gezet. U moet wel inloggen om alle foto’s te kunnen bekijken. We hebben de foto’s ook in de klas bekeken. De kinderen vonden het heel erg leuk om zo toch even de andere kinderen te zien werken in de klas.

Wat doen we nog verder nog?

Elk schoolmoment start met het ontvangstgesprek. Gezellig dat we de verhalen en grapjes van elkaar weer kunnen horen. Na het ontvangstgesprek luisteren we naar de geschiedenissen uit de Bijbel. De vertellingen gaan over Daniël en zijn drie vrienden in Babel. Daarna gaan we rekenen. Deze eerste week hebben we vooral dingen herhaald en de snelle rekenaars hebben ook een extra boekje met uitdagend werk gekregen. Met spelling hebben we hard geoefend of je een woord nu met ‘g’ of ‘ch’ schrijft. En we hebben ook geoefend met woorden die een ‘d’ of  ‘t’ op het eind hebben. Fijn om te merken dat het thuiswerk zo trouw is gedaan! Veel kinderen weten de spellingregels al goed. Na de pauze luisteren we naar het voorlezen over de avonturen van Mees en Tijn. Lekker spannend is het. Kortom, we genieten weer van het naar school gaan!