Over grenzen, duidelijkheid en vertrouwen

De afgelopen weken zijn we in 6 gymlessen aan de slag gegaan met weerbaarheid. Samen met meester van Grol hebben we nagedacht over lastige vragen als: 'hoe geef ik mijn grenzen aan en wat kan ik doen als de ander daar niet naar lijkt te luisteren? Hoe kan ik er voor zorgen dat ikzelf of iemand anders meer vertrouwen krijg(t) in een activiteit? Hoe kan ik zo duidelijk mogelijk mijn boodschap overbrengen?'

Dit waren namelijk precies de zaken die ontzettend belangrijk in de activiteiten die we samen deden. Dat kon alleen goed gaan als er heel precies werd overlegd en werd samen gewerkt. In het begin was dat soms best even lastig en we ontdekten al snel dat het soms heel kleine dingetjes zijn die er voor zorgen dat iets mis loopt. Gelukkig leerden we ook hoe we dat kunnen veranderen en verbeteren. En met resultaat: soms deden we dezelfde activiteit daarna nog eens in de helft van de tijd!

Uiteraard zijn dit niet alleen vaardigheden die uitsluitend in deze 6 lessen worden gebruikt. Ook in de klas, buiten, thuis en op het plein gebeuren tal van dingen die met weerbaarheid te maken hebben. Daarom zijn we blij dat alle deelnemers het certificaat hebben behaald! We hebben laten zien dat we hard gewerkt hebben en vooruitgang hebben geboekt. Op school zullen we deze nieuwe vaardigheden blijven trainen om het zo voor onszelf en anderen zo fijn mogelijk te maken en/of houden.