Rijksmuseum

Vrijdag 31 januari gingen we naar het Rijksmuseum in Amsterdam. We moesten om 8:10 uur op school zijn. Om 8:15 uur vertrokken we van school met de museumbus. We gingen eerst naar de Wilhelminaschool om groep 8 op te halen.

Na ongeveer een uur kwamen we aan bij het museumplein. We moesten toen nog wachten, dus we gingen spelen in de speeltuin en op het plein. Na ongeveer 3 kwartier gingen we naar binnen. We werden in groepen verdeeld, en gingen het museum in. Eerst kregen we een rondleiding bij zeilschepen van de VOC uit de Gouden eeuw. De gids liet ons ook kruiden zien, die ze ruilden. Bijvoorbeeld kaneel, nootmuskaat en kruidnagel. Daarna zagen we veel wapens. Hele kleine, en hele grote. We zagen ook roemers, dat zijn glazen. Sommige groepjes kregen de opdracht die na te tekenen. Daarna moesten we veel trappen op, en gingen we schilderijen bekijken. We zagen de Nachtwacht, het melkmeisje, en nog veel meer andere schilderijen. Ook zagen we een 350 jaar oud bed, waardoor ongeveer 20 jaar geleden een man is gezakt. We hebben ook poppenhuizen, en portretten gezien. Ook hebben we de mooie vloeren, en muren van kerken bewonderd. We kregen ook een kaneelsnoepje. Daarna gingen we weer naar de uitgang, en met de bus gingen we weer terug naar school.

Lieke en Sarah vd W