Hoe duurzaam zijn wij?

Groep 7 bezoekt het Enecolab in Vianen. Dit laboratorium staat in het teken van duurzaamheid. De leerlingen leren hier van alles over de energietransitie door middel van vragen, proefjes en het maken van een windmolen.

Les

Hoe duurzaam zijn wij? Hoe gaan we zorgen dat de energietransitie in Nederland gaat lukken? Wat is eigenlijk energietransitie? Zomaar een aantal vragen uit de les ter voorbereiding op het bezoek aan het Enecolab in Vianen.

Windmolens

Een aantal dagen later staan de leerlingen letterlijk in de wind. Een zacht briesje waait door de polder en de windmolens die een tiental meters boven ons uitsteken, draaien steeds maar rond. Een bijzonder gezicht. Maar hoe werkt zo’n windmolen eigenlijk? Dat wordt binnen, in het centrum, uitgelegd. Niet veel later staan de leerlingen binnen. Aan de hand van een uitleg en ondersteund door filmpjes leren de kinderen alles over wind- en zonne-energie. Ze krijgen ook tips mee, die ze later op een ander moment deze ochtend nodig hebben.

Proefjes

Nadat de groepen zijn gemaakt, gaat ieder groepje onder begeleiding een eigen kant op. De één gaat een windmolen maken en echt testen hoeveel energie die molen oplevert. De anderen gaan eerst aan de slag met de energie van de zon. Ze leren na verloop van tijd de mogelijkheden van duurzame energie en weten de nadelen van de huidige fossiele brandstoffen. Halverwege de ochtend wisselen ze. Aan het einde van de proeven is er één groepje die gewonnen heeft. Zij hebben de meeste vragen goed en ook de beste windmolen gemaakt. Maar ze gaan niet met lege handen naar huis. Allemaal ontvangen ze een certificaat waarop staat dat zij een ‘expert’ zijn op het gebied van duurzaamheid. Iets om trots op te zijn!