Hoe je in vrede samenleeft
Het is weer tijd voor BTW. Betekenisvol Thematisch Werken. Informatieve en creatieve activiteiten wisselen zich in hoog tempo af. En dat ook nog eens op de manier die het beste bij je past. We geven u een inkijkje in ons thema. Gaandeweg het proces wordt het steeds duidelijker; In vrede samenleven vraagt ook iets van óns!
Voorbereidende activiteiten
Op Fort de Bilt is een tentoonstelling over vredeseducatie. Aan de hand van verschillende vragen verdiepen we ons in de rollen van onderdrukker, slachtoffer, meeloper en verzetsstrijder. Samen met de gastles door Bureau Halt over groepsdruk hebben we veel input om aan de slag te gaan.
Informatief en creatief
Het thema verdelen we in twee delen. Een informatief en een creatief gedeelte. Elk groepje zorgt ervoor dat er bij hun deelonderwerp uit tenminste 5 informatiebronnen informatie wordt verwerkt, zodat de hele groep er iets van kan leren. Dat mag als muurkrant, presentatie in Powerpoint of Prezi, een lezing, een tentoonstelling of een werkstuk. Daarnaast een creatieve verwerking van het geheel, waarbij we de rollen van onderdrukker, slachtoffer, meeloper en verzetsstrijder duidelijk te zien krijgen. Er kan gekozen worden uit een rollenspel, een fotocollage, een muziekstuk, het ontwerpen van een spel of het maken van een schilderij.
Onderwerpen
De deelonderwerpen waaruit een keuze gemaakt kan worden zijn ; Onderdrukking van het Joodse volk in Egypte, de christenvervolging, WO I, WO II, de vluchtelingenproblematiek, fijn in de klas en op het plein…
Presentaties
Op vrijdag 6 december presenteren we wat we in de afgelopen 6 weken gemaakt en geleerd hebben. Eerst aan onze klasgenoten en daarna als afsluiting ook nog aan onze ouders en andere belangstellenden. Groep 8 is veranderd in een heuse tentoonstelling. Er worden Powerpoints getoond en situaties nagespeeld. Er is een lokaal waar de gemaakte spellen gespeeld kunnen worden. Er is zelfs een klasgenoot die ons een verhaal vertelt over ‘De vlucht van Amir uit Syrië’. Iedereen geniet!
Vervolg
En nu met het geleerde aan de slag! Hoe zorg ík ervoor dat we in de klas, op het plein, thuis enz. in vrede leven? Durf ik de rol van verzetsstrijder op me te nemen? Slachtoffers te beschermen? Zet ík niemand onder druk? Durf ik mijn eigen grenzen aan te geven en ga ik niet over de grens van de ander? Met dit laatste gaan we nog 2 weken in de gymzaal aan de slag. Meneer van Grol geeft ons daar een weerbaarheidstraining “Ruimte voor jezelf en ruimte voor de ander”.
De les van Henry Ford
‘Alone we can do so little; together we can do so much. Coming together is the beginning. Keeping together is progress. Working together…. is succes!’