Water!
Met Betekenisvol Thematisch Werken (BTW) hebben we gewerkt over het thema ‘water’. We hebben allerlei proefjes gedaan en we weten nu wat een waterkringloop is.
Waarom het thema water?
Het thema water ligt dicht bij de leefwereld van de kinderen. Ze wassen hun handen, poetsen hun tanden of drinken water. Veel kinderen zijn bezig om hun zwemdiploma’s te halen. En in deze tijd van het jaar regent het ook regelmatig. De kinderen komen dus dagelijks in aanraking met water.
Wat hebben we geleerd?
Als de watertemperatuur onder de 0 graden is, verandert water in ijs. We hebben limonade met water gemengd, in ijsvormpjes gegoten en in de vriezer gezet. Zo kregen we een heel lekker ijsje. Echt ‘cool!’ En als water heel warm wordt dan verandert het in piepkleine waterdruppels. Dat noem je waterdamp. Ook hebben we geleerd dat water in een kring rond gaat. Dat noem je de waterkringloop. De waterkringloop is nagemaakt en op het prikbord te bekijken.
Wat hebben we onderzocht?
Hoe ontstaat regen? Met een proefje hebben we gezien hoe er wolken komen en het gaat regenen. We hebben onderzocht of iets blijft drijven of zinken. Wist u dat een punaise kan blijven drijven op water? En wat lost er op in water? De kinderen gaan enthousiast aan de slag met de verschillende proefjes. En wat is samenwerken dan belangrijk. Maar ook samen verantwoordelijk zijn dat alles weer netjes klaar staat voor het volgende groepje.
Wat hebben we nog meer gedaan?
Er zijn lessen gegeven over: wat is water?, water en leven, het weerbericht en waterzuivering. Op de computer konden we zelf aan de slag met de website ‘Droppie Water’. Elk kind heeft een muurkrant gemaakt waarin de verschillende onderdelen van de lesstof verwerkt zijn. En heeft u weleens van een elfje gehoord? Dat is een kort gedichtje met elf woorden. We hebben er allemaal een gemaakt rondom ons thema. Op de muurkrant zijn ze te lezen.