Dankbaarheid!

In de week van dankdag krijgt iedere groep bezoek van een predikant uit onze achterban. Ds. A.T. Vergunst uit Waupun (V.S.) is bereid om onze school te bezoeken, omdat de plaatselijke Gereformeerde Gemeente vacant is.

Is ‘dankuwel’  zeggen hetzelfde als dankbaarheid? Het wordt even stil in groep 8, maar de conclusie van de leerlingen is dat ‘dankbaarheid’ iets heel anders is dan ‘bedanken’. Al snel komt het onderwerp op gaven waar we de Heere voor mogen danken. Ook ‘dieren’ worden genoemd. Hier wil Ds. Vergunst wat langer bij stil staan. Want wist je dat er één dier is dat zorgt voor één derde van onze voedselvoorziening? Al snel weten de leerlingen het goede antwoord. De bij!

Ds. Vergunst heeft een pot honing meegenomen vanuit zijn eigen bijenkorf in Oakfield. De kinderen luisteren geboeid. Het is een wisselspel tussen vragen vanuit de klas en vragen door de predikant. Over het aantal bloemen wat een bij in zijn leven bezoekt (meer dan 100.000) en over de leeftijd van een bij (max. 6 weken). De volgende vraag is wat moeilijker. Hoeveel theelepeltjes honing maakt een bij in zijn werkzame leven van 6 weken? Het antwoord is minder dan één. Namelijk 1/12 deel van een theelepeltje. Denk daar maar eens over na als je een hapje honing eet!
Tijdens het gesprek ontstaat de verwondering voor Gods schepping en voor alles wat God ons geeft. Alle reden tot dankbaarheid!

Op dankdag is er ook een artikel gepubliceerd in het Reformatorisch Dagblad. De journalist heeft de bezoeken van ds. Simons bijgewoond, in groep 5 en in groep 7. Dit artikel is hier terug te vinden.