Hartelijk bedankt voor het mooie afscheid!

Na bijna 25 jaar heb ik afscheid genomen van de Jan de Bakkerschool. Afscheid nemen is een stukje sterven. Op dit kruispunt van mijn leven voel ik weemoed, maar ook  verwondering dat de Heere mij de krachten en de gezondheid gaf om mijn werk te doen. Ik ben dankbaar voor de fijne samenwerking met het schoolbestuur, de collega’s en de ouders. Op 20 december en 11 januari waren de momenten van afscheid nemen.

Tjonge jonge wat een feest was dat!
Het zal je maar gebeuren: opgehaald, opgewacht, binnengehaald en verwend! Dat zijn mijn vrouw en ik op 20 december. ’s Morgens stond de TukTuk voor de deur en mochten we instappen. Bij de Singel stonden alle kinderen en heel veel ouders ons zingend op te wachten. Met elkaar gingen we naar de gemeenschapsruimte. Daar namen de kinderen aan de hand van liederen, toespraakjes en voordrachtjes afscheid. Elke groep bood een boekje aan met prachtige  tekeningen over allerlei aspecten van mijn werk op school. Bovendien kreeg ik een mooie lens voor mijn fototoestel. Wat een prachtig feest was dat!

Alleen maar samen
Tijdens een officiële bijeenkomst op 11 januari namen het schoolbestuur, het team en de ouders afscheid. Pieter Moens van de VGS en oud-collega Gert Romijn uit Lisse reageerden op onze samenwerking aan de hand van ‘Alleen maar samen’. Dit was de titel van mijn scriptie voor de Master in leadership in education. Mijn conclusie was dat een éénpitter (één school onder één bestuur) zelfstandig kan blijven functioneren, als ze samenwerkt met anderen.

Het Jan-de-Bakker-orkest
De meeste aanwezigen verhuisden na de toespraken naar de Petruskerk voor een concert. De muzikale bijdrage van leerlingen van de school met Ad van Pelt klonk prachtig en was hartverwarmend! We wisten niet dat er zoveel muzikaal talent op school aanwezig was. Wat hebben we hier van genoten! Het deed goed dat na het concert veel ouders, vrienden, collega’s, familieleden en betrokkenen bij de school persoonlijk afscheid kwamen nemen.

Soli Deo Gloria!
Op 1 augustus 1994 startte ik mijn werk op de Jan de Bakkerschool. Wat is er veel veranderd!
Het was goed om in het achterliggende half jaar geleidelijk af te bouwen. Hierdoor had ik tijd om bewust afscheid te nemen, de overdracht voor te bereiden en dingen los te laten. Bij het terugkijken voel ik weemoed, verwondering en dankbaarheid. Ik wil iedereen heel hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking! Blij ben ik ook met de persoonlijke herinneringen van ouders, collega’s en leerlingen en met het prachtige afscheidsfeest. Wat heb ik dat ik niet ontvangen heb. Soli Deo Gloria! En tot slot wens ik allen toe: ‘Wat de toekomst brengen moge, mij geleidt des Heeren hand! Moedig sla ik dus de ogen, naar het onbekende land.’

A.P. (Ton) Schalk