Niet langer wegkijken

Deze titel schrijft Steef de Bruijn op 3 november boven zijn artikel in het RD. Voor een terugblik op de informatieavond van 6 november gebruik ik dezelfde titel. Ja, het ging op deze avond weer over mediaopvoeding. Nee, Steven Middelkoop hield niet ‘dezelfde preek’ als vorig jaar. Eén van de onthutsende ontdekkingen wil ik graag met u delen.

Steven nam dit jaar een jongen van 17 jaar mee naar de klas. Deze student is ervaringsdeskundige: hij weet alles over games. Steven weet een sfeer te creëren van hoge betrokkenheid en maximale openheid. Daarom reageren de kinderen heel eerlijk op zijn vragen over welke games ze spelen, welke films ze kijken, wat ze mogen doen en waarvan ze denken dat dat eigenlijk niet kan.

In groep 8 hebben 25 van de 29 kinderen – met of zonder toestemming en medeweten van hun ouders – een abonnement op Netflix. Dit vind ik een onthutsende ontdekking. Wachtwoorden worden uitgewisseld en kinderen kijken mee met oudere broers of zussen. Kinderen kijken op jonge leeftijd thrillerfilms met donkere humor, zoals ‘sacred games’, zie bovenstaande printscreen uit ‘the global new light of Myanmar’.

Steven stelt op de informatieavond vragen om over na te denken: U geeft uw kind een telefoon, omdat u ze op weg naar de Driestar wilt kunnen volgen. Waarom volgt u ze dan niet op de digitale snelweg, op internet en wat ze op hun telefoon doen? Bent u echt verbaasd over het taalgebruik van kinderen, als ze in de films herhaaldelijk horen vloeken. Passen de afspraken die u met de kinderen maakt over hun kijkgedrag bij de wet van God? Realiseert u zich dat kinderen via Netflix de toegang hebben tot de meest heftige seksscenes? Weet u wat dat doet met hun beeldvorming over relaties en seksualiteit? Is uw seksuele opvoeding erop gericht dat uw kind deze beelden ziet en die meeneemt?

We moeten niet langer wegkijken, maar ons wel bezinnen. Daartoe roept Steef de Bruijn ons op in zijn artikel. Steven helpt ons ook met zijn artikel van 8 november in het RD over films kijken. De oplossingen hebben we niet met elkaar gevonden. We hebben wel een begin gemaakt met de uitwisseling van verhalen en aanpakken. Laten we elkaar blijven opzoeken en helpen om samen antwoorden te vinden.