Voorleeswedstrijd

In de eerste week van oktober zijn in de groepen 4 tot en met 8 voorrondes gehouden van de wedstrijd. Op 13 oktober 2017 houden we in de gemeenschapsruimte de finale van de voorleeswedstrijd. De winnaars strijden in een volle zaal om de wisselbeker. Het publiek is vol aandacht! Het is een feest om de winnaars te horen voorlezen. Wat doen Matthijs, Justine, Annebeth, Jan Chris en Emma goed hun best. Jan Chris uit groep 7 is de winnaar en neemt de wisselbeker mee naar huis.

Waarom voorlezen

Voorlezen en lezen is heel goed voor de taalontwikkeling. Dagelijks leest de leerkracht in de groep voor. Door het voorlezen hopen we kinderen extra te stimuleren tot zelfstandig lezen.
Oktober is de christelijke kinderboekenmaand. De leerkrachten sluiten aan bij de aandacht voor lezen door de kinderen te stimuleren mee te doen aan de voorleeswedstrijd.

Wie wil doet mee

In de groepen 4 tot en met 8 krijgen alle kinderen de gelegenheid om mee te doen aan de wedstrijd. Wie wil, mag mee doen. Elke deelnemer kiest een eigen boek. Het is mooi om te zien dat zowel vlotte als minder vlotte lezers zich opgeven. Vlotte lezers zijn soms onverstaanbaar, terwijl minder vlotte lezers een prachtige voordracht hebben!

Waar letten we op?

De lezer vertelt eerst de titel van het boek en de schrijver. Dan vertel je in het kort wat er vooraf gaat aan het stukje dat je gaat lezen. Ook vertelt de deelnemer waarom hij dit boek heeft gekozen. Dat kan een spannend stukje zijn of juist een ontroerend moment! Je moet stoppen met voorlezen op een goed moment: de luisteraar moet graag verder willen lezen!

Naar de finale

De kinderen en de leerkracht beoordelen alle leesbeurten aan de hand van aandachtspunten: Lees je rustig en duidelijk, sleep je de luisteraar mee, leg je de klemtoon goed, kijk je af en toe naar het publiek en gebruik je jouw stem goed. Het is spannend, want iedereen doet goed zijn best. Uiteindelijk heeft elke groep een winnaar die meedoet aan de finale: Matthijs Broekhoff (gr 4), Justine van Toor (gr 5), Annebeth Treur (gr 6), Jan Chris Zondag (gr 7) en Emma van Eckeveld (gr 8).

De jury zit klaar

Vrijdagmiddag zitten alle kinderen in de gemeenschapsruimte. Justine wordt zelfs aangemoedigd met een spandoek! Achter de jurytafel zit mijnheer Brokking van boekhandel De Hoeksteen, mevrouw Kreijkes die lerares Nederlands in het VO is en meester Schalk. Juf Hoogendoorn roept de finalisten om de beurt naar het podium om voor te lezen. Wat doen ze goed hun best! Alle luisteraars zijn vol aandacht! Na afloop krijgen de vijf finalisten een oorkonde en voor elke deelnemende groep is er een boek voor de klassenbibliotheek. Jan Chris haalt de meeste punten en hij is de winnaar. Hij mag de wisselbeker mee naar huis nemen. We kijken terug op een mooie middag. En nu … lezen maar!