Een compliment maakt blij!

De week van 18 tot en met 22 september houden wij een complimentenweek. Landelijk is dit de Week Tegen Pesten, maar wij draaien het om. We benadrukken niet het pesten, hoewel we dit tegengaan, maar willen juist goed gedrag stimuleren door het positieve te benoemen. Aan het eind van de week neemt ieder kind uit de onderbouw een complimentje mee. Kinderen uit de bovenbouw krijgen er zelfs elke dag een. Daar kun je mee thuis komen.

Waarom doen we dit?

In de complimentenweek staat de eerste van de vijf kernwaarden centraal: respect. De andere kernwaarden zijn eerlijk, gehoorzaam, vertrouwen en verantwoordelijk. Elke waarde staat een maand in het middelpunt. Respect voor elkaar past prima bij de Week Tegen Pesten. Door elkaar een compliment te geven bevorderen we de relatie tussen kinderen onderling en tussen de leerkracht en de kinderen.

Hoe werkt de complimentenweek?

In de onderbouw geven de leerkrachten alle kinderen een complimentje door dit op een kaartje te schrijven en op te hangen in de complimentenboom. De leerkracht deelt ook bewust extra complimenten uit aan de hele groep.

Vanaf groep 4 gaan de kinderen zelf complimenten schrijven op kaartjes. Elk kaartje komt in de complimentenboom te hangen. De leerlingen kunnen zo elkaars complimenten lezen en worden daardoor gestimuleerd om het positieve te benoemen.

Waarom hangen we het compliment in een boom?

In onze school staan vijf kernwaarden centraal. Deze hangen als appels in een boom. De boom komt uit ons logo en verbeeldt groei of ontwikkeling. Voor de complimentenweek maakten we voor elke groep een eigen boom. De eerste boom onthulde de wethouder in het voorjaar.