Wat u moet weten over onze actie

We houden met alle kinderen van de school een actie voor Stichting De Ondergrondse Kerk. We hopen met elkaar veel geld op te halen, zodat we onze mede christenen helpen ondersteunen. In dit bericht vertellen we hoe de kinderen zich inzetten.

Waarom houden we een actie?

Eén keer in de twee jaar houden we met alle groepen van de school een actie voor een goed doel. Dit jaar is het zover!

Wat is het goede doel?

Als doel hebben de leerkrachten gekozen voor de SDOK. Die letters staan voor: Stichting De Ondergrondse Kerk. Op 15 mei heeft mijnheer Klaver presentaties gehouden voor de kinderen.

Wat doet de SDOK?

SDOK is een organisatie die hulp biedt aan vervolgde christenen. De SDOK helpt o.a. op de volgende manieren.

School. Er zijn kinderen die, omdat ze christen zijn, niet welkom zijn op de plaatselijke school. SDOK maakt het mogelijk dat kinderen toch onderwijs kunnen volgen.
Toerusting. Er zijn landen waar christelijke kinderen eenzaam zijn en worden gepest.  SDOK rust deze kinderen op verschillende manieren toe om pesten te weerstaan en standvastig te blijven in het geloof. Er worden o.a. kinderkampen gehouden.
Opvang. Sommige kinderen hebben één of beide ouders verloren vanwege geweld tegen christenen. SDOK vangt deze kinderen op, geeft hen onderwijs en voedsel.
Medische hulp. Christenen die in de vuurlinie staan, vangen vaak letterlijk de klappen op. SDOK geeft gewonde christenen de nodige medische hulp.

Wat is het grote verschil?

Er is een groot verschil tussen ons en de vervolgde christenen. Hun leven loopt gevaar als ze de Heere willen dienen. Wij mogen in vrijheid de Bijbel hebben en lezen.

Wie doet wat?

Groep 1 en 2 hebben een klusjeskaart mee naar huis. Door klusjes te doen bijv. de tafel afruimen, stofzuigen, cake helpen bakken, verdienen zij geld voor de actie. U kunt zelf de waarde bepalen en een bedrag op de kaart doorkruisen. Het verdiende geld gaat in het spaarpotje. Als alle bedragen zijn ‘verdiend’ mogen de klusjeskaart en het spaarpotje terug naar school. De kinderen kunnen dan, als ze willen, een nieuwe kaart krijgen. De laatste dag om alles in te leveren is D.V. donderdag 1 juni. Als de kaart dan niet vol is, lever je de kaart met het geld toch in.

Groep 3 t/m 7 houdt een activiteitenmarkt in en om de school op D.V. vrijdag 2 juni van 13.15-14.45 uur.

Groep 3: gebruikte spelletjes, boeken, speelgoed , eigen gemaakt sap, plantjes voor in de tuin;
Groep 4: zelfgebakken cakes en nog veel meer;
Groep 5: lekkers voor bij de koffie of bij de limonade, chocolaatjes en snoep;
Groep 6: allerlei spelletjes die bedacht zijn door de kinderen o.a. sjoelen en grabbelen;
Groep 7 : zelfgebakken producten en diverse activiteiten.

Als een kind zelf een ‘stand’ op de markt wil inrichten, moet het overleggen met de eigen leerkracht.

Groep 8 verkoopt stroopwafels en organiseert een pannenkoekenfeest op D.V. woensdag 31 mei.

Tot slot

Het is goed dat we ons inspannen voor de ander, maar laten we vooral onze mede christenen in ons gebed gedenken.